פנס לאופניים – לראות ולהיראות
פנס לאופניים הוא אחד מאביזרי הבטיחות החשובים ביותר שאנו צריכים לרכוש. אחרי קניית האופניים והמיגון האישי (קסדה וכפפות), מגיע תורם של פנס האופניים והנצנץ.
מי צריך את זה?
מהם הסוגים שקיימים בשוק?
איך מבדילים בין הפנסים?
מה מתאים לאופי הרכיבה שלכם?
שאלות אלה ועוד- במדריך הפנסים והנצנצים שלפניכם.
"פנס לאופניים, מי צריך את זה בכלל??! סתם עוד כסף להוציא עכשיו". משפט שאנו שומעים לא מעט מלקוחות אחרי שרכשו אופניים אצלנו. אז בואו נעשה קצת סדר בנושא ונבין מי צריך, למה ומתי.
לפני שאתם מחליטים מה אתם קונים – יש להזכיר :
פנס לאופניים קדמי בצבע לבן ואחורי בצבע אדום הם חלק מדרישות החוק לרוכבי אופניים. רכיבה ללא תאורה תיגמר במקרה הטוב בקנס של 100-250 ₪ ועל המקרה הרע אנחנו לא רוצים להרחיב ...
בשוק קיימים מאות דגמים של פנסים. לאופניים רוב הפנסים יוגדרו בקטגוריות שלהלן, אבל לפני הכל קצת מושגים טכניים:
איך מודדים את עוצמת התאורה של פנס אופניים?
עוצמת התאורה של הפנס נמדדת ביחידת מידה הנקראת לומן וברבים לומנס (LM)
הלומן הוא יחידת מידה פוטומטרית למדידת עוצמת אור. לומן נגזרת מיחידות מערכת היחידות הבינלאומית ומשמשת לצורך מדידות של עוצמת האור שנקלט על ידי עין אנושית. ללומן אפשר להגיע דרך מדידת הכמות הכוללת של האור הנראה שנפלט בזווית מוגדרת ממקור או ממקורות אור מסוימים. בניגוד למדידת האור ביחידות נר – קנדלה (CD), שמודדת את האור במצב היקפי כדורי – הלומן יבדוק את העוצמה בזווית חרוטית שהיא 8% בערך משטחו של הכדור (R ה בריבוע בצורת המשפך).
1 קנדלה = 12.57 לומן
מכיוון שאנו מתעסקים בפנסים שמאירים בזווית נמדוד את עוצמתם ביחידת לומן. כדי לפשט את הבנת העניין: לומן אחד שווה בערך לעוצמה של נר יומולדת הנמצא במרחק 30 ס"מ ממך. פנס של 1000 לומן ייתן אלומת אור של 150-200 מטר.
החלוקה הבסיסית היא לפנסי אופניים קדמיים ואחוריים:
פנסי אופניים אחוריים, או בשמם העממי "נצנצים", הם הדרך הטובה ביותר שלנו להראות את עצמנו לנהג שמתקרב אלינו מאחור. הם לעולם יהיו בצבע אדום ויהיו בעלי יכולת הבהוב. פנסים אלה נבדלים אחד מהשני בעוצמות התאורה, בחיבור לאופניים, במקור הכוח ובגודלם.
זהו פנס בעל אור לבן, המורכב לרוב על הכידון. הפנס יראה לנו את הדרך וגם יראה לנהג ממול את הגעתנו. פנסים אלה נבדלים אחד מהשני בעיקר בעוצמתם ומקור המתח שלהם
איזה פנסים מתאימים לרכיבה שלי ?
התשובה כאן תתייחס לשני סוגי רכיבה :עירונית ושטח.
פנס אופניים לרכיבה רכיבה עירונית - רכיבת אופניים בשבילי רכיבה או כבישים בעיר.
ההיגיון וגם החוק מחייבים פנס קדמי ואחורי. הדגש שלנו יהיה על נצנץ אחורי חזק ככל האפשר ופנס קדמי עם אופציית הבהוב. לרכיבה עירונית אין צורך לרכוש פנס בעוצמה של יותר מ 500 לומנס. בד"כ גם בפנסים אלו נשתמש בעוצמה הנמוכה יותר של הפנס סביב 250 לומנס, על מנת לקבל זמן פעולה ארוך יותר.
לגבי הנצנץ – אנו נעדיף נצנצים שעוצמתם לא תפחת מ - 15 לומנס ולרכיבת כביש נרצה כאלה מעל 50 לומנס.
יותר לומנס = יותר מרחק.
לדוגמא: נצנץ בעוצמה של 30 לומנס יראה בתנאים אופטימליים מ - 1.5 ק"מ
פנס אופניים לרכיבת שטח: רכיבה במסלולים בהם אין לנו חפיפה עם כלי רכב.
ברכיבה זאת נרצה פנס קדמי חזק ככל האפשר ונצנץ בסיסי על מנת לא לסנוור את הרוכבים מאחור. לרכיבת שטח נקנה בד"כ פנס בעוצמה של 500 לומנס ומעלה. יש עדיפות גדולה לפנסים בעלי 1600 לומנס מכיוון שהם מצוידים בשתי נורות שמפזרות אור לטווחים שונים.
אנו ממליצים לרוכבי הסינגלים להצטייד גם בפנס שמתחבר לקסדה בעוצמה של 500 לומנס לפחות וכך מושג כיסוי אור מושלם .
ברכיבת שטח אין חובה לרכישת נצנץ אלא אם אתם רוכבים בקבוצה גדולה ורוצים להימנע מתאונה אחורית.
סוגי הפנסי אופניים קדמיים הקיימים בשוק :
פנסים אלה יפעלו על מקור כוח בצורת סוללות נשלפות AA או AAA והקטנים על סוללות כפתור 2032. הם מגיעים עם נורות לד פשוטות. הם מצטיינים בפשטות הפעלה, לרובם מצב תאורה אחד ונצנוץ. רוב הפנסים יגיעו עד עוצמה של 150 לומנס לכל היותר
•
טווח מחירים: לנצנץ פשוט גמיש עם סוללות כפתור – ₪ 15-50 לפנסים עם סוללות פשוטים – 30-60 ₪ לפנסים איכותיים עד 100 ₪
•
יתרונות: פשוטים להפעלה, לא דורשים טעינה, זולים, זמן עבודה ארוך
•
חסרונות: חלשים מאוד בעוצמת התאורה, כמעט כולם באיכות בינונית ומטה, לא מתאימים לרכיבת שטח.
אם החלטתם לרכוש פנס על סוללות – אנו ממליצים לשים לב לאיכות החיבור על האופניים ועוצמת התאורה.
פנס אופניים על סוללות 150 לומנס של SERFAS
פנס אופניים עם סוללה נטענת
אלה הפנסי האופניים הפופולריים ביותר בשוק. יש עשרות חברות שמייצרות אלפי דגמים בצורות ואיכויות שונות. פנסים אלה מופעלים ע"י סוללת ליתיום נטענת ומגיעים עם נורות לד חזקות. רוב הפנסים יגיעו עם סוללה פנימית שניתנת להחלפה. הפנסים העוצמתיים ידרשו סוללה חיצונית כדי לספק עוצמת תאורה גבוהה או זמן עבודה ממושך.
• טווח מחירים: 100-700 ₪ לפנסים עם סוללה מובנית. 800-1500 ₪ לפנסים עם סוללה חיצונית.
• יתרונות: עוצמת תאורה חזקה מאוד, חסכוניים ולא דורשים רכישת סוללות מזהמות, הפנסים האיכותיים חסינים למים.
• חסרונות: יקרים יותר מפנס סוללות, סוללה מחזיקה בד"כ עד 6 שעות לפני טעינה מחדש.
אם החלטתם לרכוש פנס נטען – קבלו כמה המלצות:
- לא קונים מוצרים עלומי שם מהאינטרנט – סוללות ליתיום לא מפוקחות יכולות להתפוצץ בטעינה ולגרום לשריפה רצינית. סוללות איכותיות הינם יקרות ואמינות לאורך זמן.
- מבטיחים לכם 10,000 לומנס בפנס לאופניים – נורה אדומה – אין דברים כאלה. פנסים עם סוללה פנימית יגיעו עד 2000 לומנס. סוללה חיצונית עד 3500 לומנס
- פנס עם עוצמת לומנס גבוהה תדרוש סוללה חזקה וגדולה לגבות את ההפעלה. אין פנס קטן פיזית בעל עוצמה גבוהה ועבודה של כמה שעות. היצרנים הלא מוכרים מנפחים נתונים כדי למכור לכם מוצר נחות במחיר זול.
לדוגמא : סוללה 1400 מיליאמפר יכולה לספק בערך 180 דקות הפעלה לפנס 250 לומנס. פנס 500 לומנס כבר ידרוש סוללה של 2200 מיליאמפר ופנס 900 כבר ידרוש סוללה 4300 מיליאמפר לאותו זמן פעולה!
פנס אופניים נטען 650 לומנס של SEFAS
סוגי הפנסי אופניים אחוריים (נצנצים) הקיימים בשוק :
נצנץ לאופניים על סוללות
• טווח מחירים: 15-40 ₪ לנצנץ גמיש עם סוללות כפתור 25-80 ₪ לנצנץ עם סוללות AA
• יתרונות: לא דורשים טעינה, זולים, זמן עבודה ארוך
• חסרונות: חלשים בעוצמת התאורה, כמעט כולם באיכות בינונית ומטה.
• אם החלטתם לרכוש פנס על סוללות – אנו ממליצים לשים לב לאיכות החיבור על האופניים ועוצמת התאורה.נצנץ גמיש מאיר למטרים ספורים. נצנץ איכותי יאיר ל - 100 מטר לערך.
נצנץ לאופניים עם סוללות רגילות 411TL של SERFAS
נצנץ לאופניים עם סוללה נטענת
נצנצים אלה מופעלים ע"י סוללת ליתיום נטענת ומגיעים עם נורות לד חזקות. את סוללת הליתיום לא ניתן להחליף ולכן יש לחפש יצרן איכותי שייתן אחריות לפנס. נצנצים נטענים יכולים להגיע גם ל - 350 לומנס וזמן עבודה של 20 שעות!
• טווח מחירים: 100-450 ₪ תלוי בעוצמת ההארה וזמן העבודה.
• יתרונות: עוצמת תאורה חזקה מאוד, חסכוניים ולא דורשים רכישת סוללות מזהמות, הפנסים האיכותיים חסינים למים.
• חסרונות: יקרים יותר מפנס סוללות, סוללה מחזיקה פחות מפנס עם סוללות.
נצנץ נטען הינו חובה אמיתית לרוכבי כביש. הנצנצים מעל 30 לומנס מכילים גם אופציה של מצב יום. לרוכבי כביש רציניים נמליץ לקחת פנסים 60 ומעלה. שימו לב לחיבור למוט האוכף במיוחד אם אתם בעלי אופני כביש עם מוט אוכף אובלי.
נצנץ נטען לאופניים 300 לומנס של SERFAS
איך לשמור על פנסים נטענים לאורך זמן :
לרוב הסוללות של הפנסים הנטענים 300-500 מחזורי טעינה. כדי למקסם את אורך חיי הסוללה קבלו את הטיפים הבאים:
- הטענה ראשונית תהיה של 12 שעות. יש לטעון עם הכבל המסופק בלבד ! אסור להשתמש במטענים מעל A5 !
- פעם בחודש יש לטעון 12 שעות גם אם לא בשימוש
- אחרי שימוש הטעינו את הפנס -אחסנה תהיה תמיד במצב טעון
- אין לחשוף את הפנס לתנאי חום או קור קיצוניים.
- שמרו על הפנס מנפילות- נפילות עלולות לשבור את שקע הטעינה ואף לקצר את הסוללה או לוח המחשב.
באתר החדש שלנו תוכלו למצוא מגוון גדול של פנסים ואופניים לכל סוגי הרכיבה. אנו מייבאים לארץ את חברת SERFAS מארה"ב שכל מוצריה נבדקים לאמיתות עוצמת התאורה המוצהרת עליהם.