אופני הרים הם אופניים שנועדו לרכיבה בדרכים לא סלולות
אופני הרים ראשונים יוצרו בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20 במחוז מארין בצפון קליפורניה, באזור סן פרנסיסקו כאשר חבורת רוכבים משועממים עם יכולות הנדסיות מעולות וכשרון המצאה מתוזמן היטב הרכיבו גלגלים עם צמיג רחב ושמן על שלדות פלדה ישנות והתחרו במורד הר טאמלפייס. החבורה כללה את מארק ואנדטי, אוטיס גאי וג'ו בריז (שבנה אח"כ גם מספר יחידות של אופני הרים ראשונים - הבריזר). החבורה היתה מטפסת למעלה ההר ברכב ואז טסה במהירות עצומה במורד ההר על גבי ההמצאה החדשה. כמובן שלא הכל היה מושלם והאופניים החדשים סבלו מבעיית בלמים רצינית וחסרו את ההילוכים המתבקשים לרכיבה שלא במורד. ההצלה הגיעה ממקום לא צפוי לחלוטין, כאשר קבוצת רכיבה מסנטה קלרה התארחה במקום שעל אופני הסייקל קרוס שלהם מותקנים הילוכים ומערכות בלימה כמו באופנועים. כאן נכנסו לתמונה עוד 3 ממציאים ורוכבים דגולים :טום ריצ'י, צ'ארלי קלי וגארי פישר, שהיה זה שהשכיל לפתח את האהבה החדשה לעסק מוצלח ורווחי כאשר ב1978 הקים את חברת "מאונטיין בייק" (שאח"כ הפכה לגארי פישר). החבר'ה החדשים הוסיפו מעצורים על החישוק, כידון ישר, 12 הילוכים והצליחו לגלח קילוגרמים מיותרים ע"י בניית שלדות חדשות מסגסוגות קלות.
באמצע שנות ה-80 החלו כמה יצרנים בארצות הברית (בניהם חברת מארין - מקום הולדתם של אופני הרים, שמיוצגת בישראל ע"י פדלים) להציע אופני הרים מייצור סדרתי. האופניים החדשים היו קלים יותר, יפים יותר, עם יכולות טכניות טובות יותר והחשוב מכל זולים הרבה יותר. כל הגורמים האלה ביחד עם שינוי תרבותי לגבי תרבות הפנאי, הביאו לדרישה מוגברת ופריחה מואצת של ענף אופני ההרים.
ברגע שנוצרה דרישה גבוהה לאופני הרים, נוצרה גם כדאיות כלכלית לייצור המוני שהוריד עוד יותר את המחיר לצרכן. בהמשך הוחלפה שילדת הפלדה בשילדת אלומיניום קלה ובשלדות קרבון יקרות וקלילות. רוב הייצור עבר למזרח הרחוק, כשבארה"ב המשיכו לייצר אך ורק שלדות בוטיק יקרות או דגמים בהזמנה אישית.
עם התפתחות הטכנולוגיה העולמית, נוספו לאופני הרים מודרניים רכיבים רבים שהגיעו מענף האופנועים והותאמו לענף הצומח במהירות: בולמי זעזועים, מעצורי דיסק, שלדות עם שיכוך מלא, צמיגי שטח בשרניים ועוד.
במקביל להתפתחות אופני הרים, התפתח גם ענף הספורט העושה בהן שימוש כספורט עממי ותחרותי. התחרות הראשונה נערכה בשנת 1990 בקולורדו בארה"ב ובשנת 1996 הוכר הענף כספורט אולימפי.
אופני הרים מודרניים מתחלקים לשני סוגים עיקריים ולכמה קטגוריות עיקריות:
אופני זנב קשיח (שיכוך חלקי או שיכוך קדמי) או באנגלית HARD TAIL
אופני הרים אלה מגיעים עם מזלג קדמי, שבו בולם זעזועים שמשכך את מהמורות השביל ומייצב את האופניים במהירויות גבוהות.אופני שיכוך מלא (ש"מ) - או באנגלית FULL SUSPENSION
עם בולם זעזועים קדמי ואחורי אשר מושתל בשילדה על מערכת מתלים ומיסבים.שילדה זו בנויה לשימוש בתנאי שטח קשים יותר.היא משתמשת בשני הבולמים להעניק לאופני הרים יציבות בתנאי שטח משובשים ואיכות האופניים נקבעת לפי סוג המתלה המותקן בהם.
אופני הרים נחלקים גם לכמה קטגוריות עיקריות לפי סגנון הרכיבה המיועד שלהם:
1. קרוס קאונטרי Cross Country, XC האופניים הפופולריים ביותר שמיוצרים כיום.
- מהלך השיכוך הקדמי האופייני הוא 80-120 מ"מ
- זנב קשיח או שיכוך מלא קצר-מהלך
- גלגלים וצמיגים עד רוחב צמיג 2.25 אינץ'.
בקטגוריה זאת אפשר למצוא את כל אופני ההרים למתחילים, אך גם אופני קרוס קאנטרי תחרותיים יקרים מאוד, שהדגש בהם הוא על קלות ויעילות הדיווש. האופניים משמשים לתחרויות ואימונים, ולשיוט בשבילים למרחקים ארוכים.
2. אול מאונטיין – או אופני שבילים ALL MOUNTAIN
זה ענף אופני ההרים המתפתח ביותר כיום. הוא כולל אופניים עם מהלך בולם של 130-150 מ"מ ובד"כ מצויד גם בבולם אחורי. אופניים אלה מיועדים לרכיבת שבילים טכנית כאשר הדגש בהם הוא על רכיבים עמידים שיוכלו לשאת בעומס שהדרך מכתיבה.
3. אנדורו ENDURO - ענף הרכיבת אופני הרים שבו ,בגלל תנאי השטח התובעניים, נדרשת טכניקה ושליטה מצוינת על האופניים.
לאופני הרים בקטגוריה זו:
- שיכוך מלא
- מהלך המתלים (קדמי ואחורי) ארוך 150-170 מ"מ,
- גלגלים חזקים יותר,
- צמיגים בשרניים יותר.
- רוחב הצמיג 2.35-2.6 אינץ'.
משקל אופניים אלו ישמשו לרכיבה בשטח קשה, עליית מדרונות ברכיבה וכמובן רכיבה גם במורדות תלולים.
4. ענף רכיבת אופני הרים דאון היל Down Hill, DH
אופני הרים אלו:
- בעלי שילדה קשיחה,
- עמידה בקפיצות מגובה רב (לעיתים מספר מטרים)
- לרוב בתצורת שיכוך מלא
- בולמים בעלי מהלך ארוך מאוד (203 מ"מ).
- גלגלים כבדים ועמידים יותר,
- צמיגים ברוחב 2.5 אינץ' ויותר.
אופניים אלו משמשים לרכיבה אתגרית (אקסטרים), בדרך כלל במורד בלבד כאשר העלייה נעשית באמצעות רכבל או אמצעי ממונע אחר.
פדלים מציעים לכם היום אופניים לכל סוגי הרכיבה במגוון תקציבים ואיכויות מאופניים לספורט עממי ורכיבה נינוחה ועד אופני מירוצים קשוחים לרכיבות אקסטרים.