"ונטיל צרפתי" או בשמו המקצועי ונטיל פרסטה הוא מושג שלא כולם מכירים ובמרבית המקרים גם אין צורך להכיר. אבל אם קניתם גלגל עם חישוק ובו קדח שמתאים רק לונטיל צרפתי כדאי מאוד שתדעו כיצד לעבוד איתו, מהם היתרונות שלו ובאופן כללי איך מנפחים ונטיל צרפתי בצורה הטובה והנכונה ביותר.
סוגים שונים של ונטילים
רובנו רגילים לונטיל הסטנדרטי,שרדר הנקרא גם "ונטיל אוטו", המצוי בגלגלי המכוניות, רוב כלי הרכב וגם צמיגי האופניים. בונטיל הרגיל , כל שצריך לעשות לחבר אליו את המשאבה, אשר ללוחצת על מעין "כפתור" המצוי במרכזו, וכך ניתן להכניס ולהוציא ממנו אוויר. בניגוד לוונטיל שרדר,אוטו, הוונטיל הצרפתי פועל בצורה שונה.
ונטיל צרפתי - ניפוח
לפני שנלמד איך מנפחים עם ונטיל צרפתי, צריך לדעת איך לזהות אחד כזה. לא קשה לזהות את הוונטיל הצרפתי, צורתו צרה במיוחד בהשוואה לוונטיל השרדר, מה שהופך אותו אידיאלי עבור צמיגים צרים כדוגמת צמיגים לאופני מרוץ. השסתום הצרפתי כולל חלק עליון בעל הברגה פשוטה, אותה יש לפתוח על למנת להוציא ולהכניס אוויר. אם כך, אלו הם שלבי ניפוח ונטיל צרפתי:
- פתיחת ההברגה – יש לפתוח בעזרת האצבעות בעדינות את ההברגה המצויה בחלקו העליון של השסתום. שימו לב כי אתם מבריגים עד הסוף, אך לא עושים שימוש בכוח רב מידי על מנת שלא לפגום במנגנון הרגיש.
- ניפוח האוויר – השלב הבא הוא שלב נכנסת האוויר.
לתהליך הניפוח יש 2 אפשרויות :
- ניפוח ישיר עם משאבה שתומכת בונטיל צרפתי(רוב המשאבות הקיימות בשוק האופניים) :
חברו את המשאבה שברשותכם לוונטיל הצרפתי והחלו בתהליך הניפוח. שימו לב כי אינכם מנפחים את צמיג יתר על המידה וכי לחץ האוויר הסופי הוא הלחץ הנכון כי שנקבע בהוראות היצרן של הצמיג. - ניפוח בעזרת מתאם לונטיל שרדר
חושת המוברג על הונטיל הצרפתי והופך את קוטרו לקוטר המתאים לניפוח בעזרת משאבה המותאמת לונטיל רגיל.
*שימו לב שניפוח בתחנות דלק יתבצע רק בעזרת מתאם. סגירת הוונטיל – החלק האחרון בתהליך הוא סגירת השסתום. יש לסובב חזרה את ההברגה עד לסגירתה הסופית. גם את חלק זה כדאי לעשות בצורה עדינה וזהירה, אך חשוב לוודא כי השסתום אכן סגור בצורה מיטבית.
- אם ניפחתם בעזרת מתאם- יש להסירו ולסגור את ההברגה של הונטיל.
וזהו, זה כל הסיפור. כעת אתם יכולים להמשיך ברכיבה שלכם בצורה זהירה ונוחה, עם צמיג מנופח כהלכה.
איך לנפח ונטיל צרפתי בתחנת דלק?
במרבית תחנות הדלק הפזורות ברחבי הארץ ישנם משאבות לניפוח אוויר. אומנם משאבות אלו מיועדות בעיקר לשימושם של ציבור הנהגים ולניפוח צמיגי המכוניות שלהם, אך אין עוררין כי גם ציבור רוכבי האופניים יכולים להפיק תועלת רבה מאותן משאבות. לצערנו, הונטיל הצרפתי אינו מתאים למשאבות הללו. לשמחתנו, אפשר לפתור את הבעיה הזו בצורה קלה, פשוטה וזולה. כל שצריך לעשות הוא לחבר מתאם לחלקו העליון של הוונטיל הצרפתי ואז בלחיצה על מצב "פנצ'ר" בעמדת הניפוח על מנת להזרים אוויר קבוע (מכיוון שאין אפשרות למתאם לקרוא את הלחץ בצמיג) הפנימית תתנפח.
יש לנפח בזהירות מירבית תוך תשומת לב להתקשחות הצמיג.עדיף לנפח פחות מאשר יותר !
חשוב לשים לב, כי לפני חיבור המתאם יש לפתוח את הברגת הוונטיל הצרפתי ורק לאחר מכן להבריג את המתאם.
מה עדיף – ונטיל צרפתי או אוטו?
השימוש בוונטיל הצרפתי יועד בתחילה בעיקר לצמיגי כביש צרים ולאופני מרוץ ולמעשה אין סיבה להשתמש בהם באופני שטח ולו בגלל הסיבה שהם יצריכו מכם גם שימוש במתאם ייעודי. היתרון המרכזי של הוונטיל הצרפתי הוא בקוטר שלו שמאפשר ליצר חישוק עם פרופיל עגול וכן בשמירת הלחץ בצמיג לאורך זמן.זו גם הסיבה שכל האופניים המודרניים יגיעו איתו במיוחד לשימוש של טיובלס(ללא פנימית)
איך לנפח אופניים
בין אם יש לכם אופניים עם ונטיל צרפתי או אופניים עם ונטיל אוטו, ניפוח צמיג אופניים בצורה נכונה זו משימה חשובה שיש לעשותה בצורה הטובה ביותר. ניפוח אופניים בלחץ נמוך מידי עשוי להביא לעיוות בצמיג ולביצועים לא טובים. מנגד, ניפוח בלחץ גבוה מידי עשוי לגרום בלאי מואץ ולסכנת של התפוצצות הצמיג בזמן הנסיעה.בנוסף,לחץ גבוה מידי יגרום לחוסר אחיזה בשטח.
לפניכם מספר טיפים לניפוח צמיגים נכון:
- לחץ האוויר המומלץ – ראשית, לפני שאתם מנפחים את הצמיג, יש להבין מהו טווח הלחץ המומלץ על ידי היצרן. הטווח מופיע תמיד על דופן הצמיג ואסור לחרוג ממנו.
- ניפוח במשאבה - איך מנפחים אופניים עם משאבה וללא שעון המראה את לחץ האוויר? התשובה היא לעשות זאת בזהירות תוך הרגשה תכופה של קשיחות הצמיג, כאשר תגיעו למשאבה בעל שעון תוכלו לבדוק שוב האם לחץ האוויר לכם תקין.
- לעקוב אחרי הלחץ – חובה לבדוק את לחץ האוויר שלכם אחת לכמה זמן, לפני הרכיבה. שמירה על לחץ תקין חשובה חשובה ומשמעותית לבטיחות ונוחות הרכיבה וכן לשמירה על אורך חייו של הצמיג.
יש לכם שאלות נוספות?
אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בכל זמן על מנת לקבל מענה מקיף לכל שאלה, בקשה או בעיה – חייגו: 02-6729904.