מדריך תיקון פנצ׳ר באופניים - איך לתקן פנצ׳ר בגלגל?
אין רוכב אופניים שלא התנסה בסיטואציה המציקה של פנצ'ר באופניים, בין אם מבוגר או ילד, רוכב שטח או כביש.צמיגי האופניים הבאים במגע רציף עם הקרקע אינם חסינים לחלוטין בפני מסמרים, נעצים, קוצים עקשניים או חפצים חדים אחרים, וכך אפילו הצמיג הטוב יותר עלול לסבול מתקרים מעת לעת. כעת, אין ברירות רבות אלא לבצע תיקון פנצ׳ר אופניים, וזוהי מלאכה יחסית פשוטה ומהירה שחשוב להכיר, כמו גם להחזיק בציוד הנחוץ שיתואר בהמשך המאמר.
בשורות הבאות יובא מדריך קצר המסביר באופן ברור מאוד איך מתקנים פנצ׳ר באופניים שלב אחרי שלב, ובתוך כך נתייחס גם אל פנצ'ר באופניים עם צמיגי טיובלס ללא פנימית.
בואו נתחיל עם צמיגי הטיובלס
קודם כל, בין אם יש לכם אופניים טיובלס או עם פנימית, כדאי שתכירו את האפשרות של חומר לתיקון פנצ׳ר באופניים, החוסך הרבה כאבי ראש. זהו חומר המסייע למנוע מראש ולתקן פנצ'רים שאותו מזריקים באמצעות פייה אל תוך צמיג הטיובלס או אל הפנימית, דבר המייצר שכבת הגנה הרבה יותר חזק מפני תקרים, שכן בעת היווצרות חור מתרחשת דחיסה של החומר פנימה באמצעות הלחץ הפנימי, והחור נאטם באופן מיידי או לאחר ניפוח.
ועכשיו, לגבי הטיובלס, קודם כל יש לוודא שאכן מדובר בפנצ'ר על ידי בדקה חיצונית של הצמיג. לא פעם, הבעיה היא שהצמיג יצא מתוך חישוק הגלגל, ולכן אין צורך לתקן אלא רק לנפח עם המשאבה ולחזור לרכב. מאידך, ייתכן שבבדיקה יתגלה שאכן יוצא חומר מתוך הצמיג, וזוהי כמוהן נקודת התקר. כעת שולפים את ערכת הטיובלס ומתחילים לעבוד. תחילה מנקים את החור מהחומרים, ולאחר מכן יש לדחוף תוך הפעלת כוח את התולעת אל הצמיג כאשר היא מושחלת בתוך הכלי הייעודי ואז לסובב אותה ולמשוך חוצה. התוצאה תהיה תולעת שדחוסה אל תוך החור ובולטת מעט מן הצמיג, אין צורך לחתוך את השארית שנותרה מחוץ לצמיג.זהו, הפנצ׳ר בגלגל האופניים מתוקן, עכשיו נשאר לנפח עם המשאבה ולהמשיך לרכב.
שימו לב ! בירידה מוחלטת של האוויר יהיה צורך להשתמש בניפוח בעזרת בלון 2CO כדי ליצור לחץ גבוה.
תיקון פנצ'ר באופניים עם פנימית
אוקי, אז איך מתקנים פנצ׳ר באופניים עם פנימית? כאן יש קצת יותר שלבים ועבודה, אבל לא משהו לגאונים. עם זאת, במידה ונתקעתם באמצע השטח או הכביש בלי פנימית חלופית, כפות חילוץ, מדבקות או משאבה, זה כבר סיפור אחר. אז במיוחד אם אתם רוכבים למרחקים ארוכים דאגו שהציוד הרלוונטי יהיה עליכם, לכל צרה שלא תבוא.
לפני הכל – אם יש לכם פנימיות עם חומר – נפחו את הפנימית סובבו למשך דקה ובדקו האם החור נסתם.נסתם? יופי – נפתרה הבעייה.
לא נסתם ? להלן השלבים לתיקון :
בתור התחלה, עליכם להפוך את האופניים ולייצב אותם על האוכף והכידון כך שיעמדו באופן בטוח. כעת מסירים את הגלגל (באחורי לפעמים גם יש להעביר לגלגל הקטן של ההילוכים ולשחרר בלמים), ודוחפים את השפתיים של הצמיג לתוך החישוק. את השחרור של הצמיג מדופן החישוק יש לעשות עם כפות חליצה ,אל תשתמשו במברג או כלים אחרים ! אלה יגרמו נזק לחישוק ולפנימית.
לאחר שהפנימית בחוץ עברו עליה. ייתכן שתגלו ישר את החור וייתכן שגודלו כבר יבהיר לכם שאין מה לדבר על תיקון. כלומר, חייבים להחליף לפנימית חדשה. אם לא ראיתם איזה חור ניכר לעין, מה שיש לעשות הוא לשלוף את המשאבה ולנפח את הפנימית. לעיתים כבר בשלב הזה שומעים את האוויר הפורץ החוצה דרך החור וניתן למצוא את מיקומו המדויק, המאושר על ידי תחושת האוויר היוצא על האצבעות. מצד שני, בחורים קטנים שלא ניתן לזהות בשמיעה, מראה או הרגשה, יש להכניס את הפנימית אל תוך דלי מים. המקום שבו פורצות הבועות הוא החור.
אחרי שזיהיתם חור סמנו אותו עם עט שאינו נמחק במים, והמשיכו לסובב את הפנימית לכל אורכה בדלי, עד שעברתם על כולה. בתקווה שלא מצאתם חורים נוספים. כעת מרוקנים את האוויר מהפנימית, מייבשים את האזור של החור, ומדביקים את מדבקות התיקון. המתינו מספר דקות עד שהמדבקה מתייבשת ואז יש לנפח את הפנימית ולחזור על הבדיקה (באוזן, במגע ובדלי). אחרי שאתם בטוחים שהאוויר אינו דולף עוד, החזירו את הפנימית לגלגל כאשר מתחילים עם הכנסת השסתום שלה לחור מסגרת הגלגל, ובהמשך מכניסים את כל הפנימית.
כעת, מה שנשאר הוא לסגור את השפתיים של הצמיג מעל הפנימית אל תוך המסגרת, ממש כפי שעשיתם בתחילה – רק הפוך. יש צמיגים שאפשר להכניס את השפתיים שלהם עם הידיים בלבד, ויש כאלו שמצריכים שוב את כפות החליצה. אחרי שהפנימית מצויה לבטח בתוך הגלגל, חברו אותו בחזרה אל שילדת האופניים, וזהו – אפשר להמשיך לרכב.
למידע נוסף והזמנת אביזרים לאופניים
יש לכם שאלות נוספות לגבי איך מתקנים אופניים, פנצ'רים, גלגלי הילוכים וחלקים נוספים? באתר שלנו תוכלו לקבל מידע וגם להזמין מגוון אביזרים לאופניים במחירים הוגנים. להזמנת אביזרים לאופניים ישירות דרך האתר –
לחצו כאן.