המדריך השלם לקניית קסדה לאופניים
קניתם אופניים לכם או לילדכם או התחדשתם בקורקינט, סקטבורד או סקטים ומה עם שומרת הראש שלכם?
כן, שומרת הראש הצמודה שלכם, זו שעשויה להקטין ב75% לפחות את הסיכוי לפגיעת ראש קטלנית ברכיבה, זאת שחלקכם מחשיבים להורסת סטייל, מסורבלת או לא קולית.
לא מכירים ?? נעים מאוד! קוראים לה קסדה לאופניים.
ציבור רוכבי האופניים מתחלק בנושא חבישת הקסדה לשלושה סוגים עיקריים :
- הסוג החכם: קסדה לאופניים זה מובן מאליו בשבילו בכל רכיבה, קורקינט, אופני שטח או סתם טיול עם הילדים. הרוכב הזה גם יקפיד שילדיו יחבשו קסדה אפילו אם הם רק על אופני איזון. אם אתם בקבוצת הרוכבים הזאת קבלו צל"ש.
- הסוג המקטר: קסדה זה איכס וזה מעצבן, אבל ככה זה החוק ולמה להיפרד מ 1000 ש"ח לטובת המדינה שאפשר לשים על הראש קסדה בת 15 בלי רצועות ? העיקר שהשוטר יראה ששמתי... אם המשפטים הנ"ל נשמעים לכם מוכרים קחו עצה בחינם מאיתנו: השלמתם עם גורלכם האומלל ואתם חובשים קסדה ? לפחות שתהיה תקנית ורכוסה היטב.
- הסוג החכם המתנגד: "מה שטוב להולנדים טוב גם לנו" ."שהיינו ילדים לא הייתה קסדה וכלום לא קרה". אם אתם נמצאים בקטגוריה הזאת, חשוב לנו להזכיר לכם שאנחנו לא בארץ טחנות הרוח עם שבילי האופניים המושלמים והנהגים האדיבים ומזמן חדלנו להיות ישראל הנאיבית נטולת הרכבים.
ובכלל ,סביר להניח שאתם מספיק חכמים להבין שקסדת אופניים מונעת פגיעה קשה גם בנפילה במהירות 5 קמ"ש, שבנפילה על מדרכה עלולה לסדוק לכם את הגולגולת בקלות, אז למה לעשות דווקא? מי יודע, אולי היא עוד תציל את חייכם.
אחרי שהבנתם שחבישת קסדה ברכיבה על אופניים או קורקינט יכולה ומצילה מפגיעת ראש קשה (וגם שזה החוק), הגיע הזמן להבין אחת ולתמיד מה חשוב ברכישת קסדה,
ממה בנויה קסדה ?
ממה בעצם בנויה הקסדה ואיך היא מגנה עלינו? רוב הקסדות הקיימות בשוק בנויות מחומר שנקרא EPS. חומר זה הוא למעשה סוג של קלקר דחוס קל משקל ובעל יכולת ספיגת אנרגיה גבוהה. ה-EPS מצופה בחומר פלסטי שיוצר מעין קליפת הגנה ששומרת עליו מפגיעות וחשיפה מיותרת לשמש.
בשנים האחרונות ישנן קסדות עם שלד מובנה בתוך ה-EPS העשוי פלסטיק או קוולר וכך נוצר מבנה חזק יותק ששורד היטב בהתרסקות במהירויות גבוהות.
הקסדות היקרות יותר בנויות בטכנולוגיית INMOLD , בה נוצקת הקסדה לתוך מעטפת פלסטית או בקסדות האיכותיות יותר פוליקרבונאט, דבר המאפשר עיצוב מרהיב ויצירת פתחי אוורור גדולים יותר מבלי לאבד מחוזק הקסדה.
UVEX הגרמנית הציגה לעולם לפני שנים אחדות את טכנולוגיית DOUBLE INMOLD בה נוצקת מעטפת פוליקרבונאט נוספת תחתונה לקסדה.
טכנולוגיה נוספת שהוצגה לשוק לא מזמן היא MIPS – שכבה נוספת שמורכבת בקסדה ועל פי נתוני החברה בלבד, מוסיפה 10% הגנה לקסדה.
בתוך הקסדה נמצאים ספוגי הריפוד ומערכת הרכיסה. הריפוד עשוי לרוב מחומר מנדף זיעה והוא ניתן לפירוק ושטיפה. מערכת הרכיסה בנויה מרצועות הרכיסה לסנטר וממערכת חביקה לראש שניתן לכוונה בעזרת גלגלת הנמצאת בעורף הקסדה.
כללים בבחירת קסדת אופניים נכונה:
לפני היופי, המחיר, הלוק והסטייל חשוב לבדוק אם הקסדה שראינו בכלל תקנית. לשמחתנו כל הקסדות שמגיעות היום לארץ עוברות את בדיקת מכון התקנים הישראלי ולכן גם לא ניתן לייבא קסדות ביבוא מאתרים בחו"ל.
התקן הישראלי מאמץ למעשה 2 תקנים עיקריים : תקן האירופאי EN1078 ותקן אמריקאי CPSC.
שימו לב: גם קסדת אופניים ב-80 ש"ח עוברת את התקן, הקסדות היקרות יותר פשוט עוברות הרבה מעליו.
לקסדות אופניים, כמו לבגדים, יש מידות שונות שנקבעות על פי היקף הראש של החובש. המידות נעות בין 46 ס"מ או XXS ועד65 ס"מ או XXL. היקף הראש נמדד בעזרת סרט מדידה ממרכז המצח לכיוון החלק האחורי של הראש.
למידת הקסדה וצורתה חשיבות מכרעת בהגנה אותה היא מספקת לחובש אותה. על מנת שהקסדה תגן באופן המירבי והמיטבי היא חייבת לעמוד בכללים הבאים:
- לשבת בנוחות על הראש תוך כדי השארת מרחק מינימלי בין היקף הקסדה לראש.
- הקסדה חייבת לגעת בראש בחלקו העליון ולא ללחוץ על הראש מצדדיו. יש להעדיף את הקסדה במידה הקטנה ביותר המאפשרת קיום כללים אלו. שימו לב שיש קסדות בצורות שונות, עגולות עד אובליות.
קסדות האופניים נחלקות לקטגוריות שונות על פי דרישות הרכיבה והחוזק להן הם נדרשות. נציין שמבחינת התקן אין הבדל בין קסדת אופני כביש לקסדת קורקינט, אך היצרנים מעצבים את הקסדות שונה על פי החוזק הדרוש במיקומי הפגיעה האפשריים וגם באווירודינמיות, האוורור והמשקל של הקסדה.
סוגי הקסדות העיקריים שקיימים הם:
- קסדות כביש. קסדות קלות משקל ובעלות חורי אוורור גדולים. לקסדות אלה אין מצחייה אף פעם והם בעלות כושר ספיגת אנרגיה גבוהה הרבה מהתקן. חסרונן במחירם היקר ביחס לשאר הקסדות.
- קסדות אקסטרים. לקסדה זאת שמות רבים: קסדת חצי, קסדת סקטבורד, חצי אבטיח ועוד. קסדות אלה מצופות מעטפת קשיחה מחומר פלסטי ABS בלתי שביר. קסדה זאת מסוגלת לספוג חבטות רבות ואינה זקוקה להחלפה אחרי תאונה אלא אם נסדק הEPS בפנים. קסדות אלה פופולריות בקרב רוכבי האופניים החשמליים ומיועדות במיוחד לרוכבי קורקינטים וסקטבורדים.
- קסדות לרכב שטח. הקסדות כאן נחלקות לשלושה סוגי משנה:
קסדות שטח לרכיבות XC ואולמאונטיין - זו למעשה הקסדה פופולרית ביותר שמשמשת גם לרכיבה עירונית אצל רוב הרוכבים. היא קלה, מאוררת ומגיעה עם מצחייה.
קסדות אנדורו - קסדות האנדורו מצטיינות בהגנה גבוהה על אזור אחורי הראש. הן עמוקות יותר וכבדות קצת יותר מקסדות ה XC. יכולות ספיגת האנרגיה שלהן גבוהות יותר והן מיועדות לרכיבות אגרסיביות.
קסדות פול פייס – קסדות מלאות שנראות כמו קסדות אופנוע. כיום ניתן למצוא קסדות פול פייס שניתן לפרק להם את מגן הלסת בשניות והן גם מאווררות וקלות כמו קסדת ה- JAKIL&HDE המעולה של UVEX
- משקל קסדת האופניים והאוורור:
קסדה קלה היא בהכרח קסדה מאווררת יותר מכיוון שיש לה חורי אוורור גדולים יותר. קסדות כביש ינועו בין 200-280 גרם בעוד קסדות שטח יגיעו ל350 גרם. קסדות אקסטרים ישקלו סביב ה 400-500 גרם וקסדות הפול פייס יגיעו עד 1100 גרם.
כמובן שקסדות קלות יעלו משמעותית יקר יותר מקסדות כבדות מקבילות.
על טעם וריח אין להתווכח. קחו מה שיפה לכם בתנאי שהקסדה מתאימה לכם.
שאלת השאלות היא : האם קסדה יקרה תגן על הראש יותר מקסדה זולה? התשובה היא – חד משמעית כן!
למרות שכל הקסדות נושאות את אותו התקן, הקסדות היקרות נמצאות הרבה מעליו.
בקסדות היקרות מותקנות מערכות ראש ורכיסה מתקדמות שמשתמשות גם בחומרים סופר איכותיים. גם מעטפות ה-EPS , ייוצרו מחומרים פלסטיים מורכבים ולא מפלסטיק פשוט. הריפודים יהיה לרוב היפר אלרגניים למניעת הזעה ואלרגיה והקסדה עצמה תשרוד זמן רב יותר.
קסדות זולות ינועו במחירים סביב 80-100 ש"ח לקסדות מודבקות ועד 200 ש"ח לקסדות INMOLD.
הקסדות היקרות של היצרנים האירופאיים יתחילו סביב 250 ש"ח ויכולות לטפס גם ל1200 ש"ח
איך חובשים קסדה לאופניים נכון ?
קסדה שאינה חבושה נכון לא תגן עליכם, לכן יש חשיבות גבוהה להקפיד על חבישת הקסדה בדרך הנאותה.
לבטיחות מקסימלית, על הקסדה להתאים במדויק ועל הרצועות להיות מהודקות ומחוברות נכון.
- הנח את הקסדה על הראש ישר, מקדימה לאחור כאשר חלקה הקדמי נמצא על המצח בערך בגובה 3-4 ס"מ מעל הגבות
- על מנת לוודא שהקסדה מותאמת לראש הרוכב, ישר את הקסדה מקדימה לאחור ומצד לצד.
- הקסדה חייבת להיות הדוקה על הראש. במידה והקסדה עדין רפויה, יש לסובב את גלגל הכיוון בעורף בכיוון השעון עד להידוק הקסדה לראש. התאם את אורך הרצועות הסנטר לפי הצורך והדק את הסגר.
- בדוק את אורך הרצועות שנית וודא את נעילת הסגר. הרצועות חייבות להיות מתוחות אך לא הדוקות יתר על המידה.
- יש לדאוג כי אבזמי ההתאמה יושבים בדיוק מתחת לאוזניים.
מה אומר החוק לגבי חובת חבישת קסדה?
בעקבות ריבוי התאונות, חוק הקסדות שונה בשנת 2022 וכיום החוק הינו חד משמעי לגבי חבישת קסדה:
חובה לחבוש קסדה תקנית בכל רכיבה או הרכבה על כל סוגי האופניים ובכל גיל (יש חבות הוקרה לילדים מתחת לגיל 16) וכן ברכיבה על קורקינטים חשמליים.
הקנס על אי חבישת קסדה נכון לינואר 2023 הינו 1000 ₪.
דברים נוספים שחשוב מאוד לדעת!
האם לקסדת אופניים יש תוקף שימוש?
- כן. בהחלט ! לקסדה אורך חיים מוגבל. מיום הייצור שלה קסדה יכולה להחזיק עד 8 שנים בתנאי שהיא מאוחסנת בתנאי אחסון נאותים (צל, לחות מינימלית ואי חשיפה לכימיקלים). מיום תחילת השימוש והחשיפה לשמש - אורך החיים המקסימלי לקסדה הוא עד 5 שנים – תלוי באיכות החומר ממנו היא בנויה ובכמות החשיפה לשמש וכד'. בארץ אנו ממליצים להחליף קסדות שנמצאות בשימוש קבוע אחרי שנתיים - שלוש.
האם ניתן להשתמש בקסדת אופניים לייעוד אחר ?
- לא. קסדה לאופניים מיועדת לרוכבי אופניים, גלגליות וסקטבורדים בלבד ! קסדה לאופניים אינה מיועדת לרוכבי אופנועים או ספורט מוטורי אחר. הקסדה לא מיועדת לספורט טיפוס או גלישה.
האם ניתן להשתמש בקסדה אחרי מכה או תאונה ?
- חד משמעית לא ! אין לערוך בקסדה שימוש חוזר לאחר תאונה או מכה !
פדלים מייבאים לארץ את קסדות האיכות של UVEX גרמניה,ABUS גרמניה וכן את קסדות ROCKET מסין. כל הקסדות שנמצאות באתר עומדות בכל התקנים העולמים.
אם יש לכם איזו שאלה לגבי התאמת קסדה או רכישת קסדה, נשמח לעזור לכם בטלפון
02-6729904 בוואטסאפ 052-3001047 ובמייל info.pedalim@gmail.com